موت اختیاری آیتالله بهجت!
امروز ایران اسلامی و جهان اسلام و بلکه عالم خلقت، یکی از ارکان و اوتاد خود را از دست داد.
مرحوم آیتالله العظمی محمد تقی بهجت، مردی که هیچ گاه چشمان آسمان پیمایش بر فیض سحر بسته نماند و از لبان مبارکش جز کلام وحی و سخنان معصومان و اولیای خدا نتراوید و به اختیار خود، چشم بر جهان فروبست. زمان دردانه خود را از دست داد و زمین گوهری یکدانه را در برکشید.
منابع حکایات: کتاب فریادگر توحید، مؤسسه فرهنگی اهل بیت و کتاب «برنامه سلوک» به اهتمام دکتر علی شیروانی
راه رهایی از فتنههای آخرالزمان
آسیب شناسی مردم آخرالزمان
نمای آخرالزمان را از زاویههای مختلف میتوان به تماشا نشست: مناطق جغرافیایی، اماکن خاص، انسانها و طبقههای مختلف اجتماعی مردم و... . در این نوشتار به سیمای مردمان در آخرالزمان خواهیم پرداخت و امید است که همگی با اطلاع از این آسیبها بتوانیم به نحوی خطّ مشی زندگی خویش را انتخاب کنیم که به حداقل آفات مبتلا شویم.
روزشمار سال ظهور
اطلاع از نشانههای ظهور، علاوه بر آنکه حسّ کنجکاوی انسانها را ارضا مینماید، ثمرات و برکات مهمتری را نیز به دنبال میآورد که برخی از آنها عبارت است از:
1. یقین به علم غیب و علم به آینده معصومین(ع): تحقق و رخداد پیشگوییها، قرنها پس از بیان آنها باعث میشود که شنونده و خواننده ناخواسته به گویندة این بیانات ایمان بیاورد. به خصوص در موارد متعددی که مطلب بیان شده بسیار فراتر از سطح فهم مخاطبان و شنوندگان این دست روایات در مقطع صدورشان باشد.
ادامه مطلب ...باسمه تعالی
مهدی (علیه السلام)، ده انقلاب در یک انقلاب
کارنامه همه ایدئولوژیهای بشری در عصر حاضر و در طول تاریخ دارای نقاط سیاه بسیاری است. بسیاری از آنها به یک نکته صحیح توجه کردند و نکات مهمتر را نادیده گرفتند . همه این ایدئولوژیها "خود مرکز بین" بودند. بدین معنی که خود را در هسته و دیگران را (بقیه بشریت) را حلقه اطراف میبینند و از همه مهمتر حرفهای بزرگ زدند ولی رفتار پستی از خود به نمایش گذاشتند.
پیامهای مهدوی به زن مسلمان
چکیده
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آن گونه که از قرآن و روایات نبوی و اهل بیت علیهم السلام استفاده میشود دارای اهداف و آرمانهای بسیار بلندی است که قرار است در عصر ظهور آنها را در سطح جهان پیاده نماید،آرمان هایی که فقط با امدادهای غیبی و به توسط مردی الهی همچون او قابل پیاده شدن است. ولی این به آن معنا نیست که در عصر غیبت هیچ مرتبة از آن آرمانها قابل پیاده شدن نیست، ما میتوانیم در سطوح مختلف جامعه و در قشرهای مختلف جلوه هایی از آنها را با الگو گرفتن از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یارانش پیاده کنیم تا زمینهساز ظهور او گردیم. یک قشر مهم از اقشار جامعه بانوان هستند که میتوانند با الگو گرفتن از آرمانهای بلند مهدوی، جامعه ای مهدوی در حد خود و در عصر غیبت پیاده کنند، و این با برداشت پیام هایی است که از فرهنگ مهدویت به دست میآید، موضوعی که ما در این مقاله در حدّ وسع و توانمان به آن میپردازیم.
موسای آخر الزمان
موسای مایی و عصای دیگرانی
یعنی شما آقای از ما بهترانی
از تو فقط چوپانی ات را درک کردیم
پس حقمان است این که ما را می چرانی
با جلوه های روشن اطراف طورت
ابلیس می گیری ، ملک می پرورانی
آدم تو ،ابراهیم تو ، عیسی تو ...تو...تو
تو یک نفر هستی ولی پیغمبرانی
دور از من و این گله های کوچ کرده
این جمعه هم پیش خدا خوش بگذرانی
« علی اکبر لطیفیان»
مبادا خفته باشید...
انتظار ظهور مهدى موعود از حساسترین و تاریخسازترین فرازهاى عقیدتى اسلامى است که عمرى به درازاى عمر اسلام دارد. پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاکش، همواره مردم را به این »چشم به راهى« خواندهاند. در میان آثار فرقهها و گروههاى مسلمان نیز، از این آرمان، نشانههاى بسیار به چشم مىآید؛ تنها کافى است بدانیم که پس از یک پژوهش کوتاه در این زمینه نام بیش از پانصد کتاب، از دانشوران مسلمان به دست آمده که به یقین با تحقیقات عمیقتر این رقم از هزار تجاوز خواهد نمود.
پیامبراکرم(ص) فرمودند:
»اگر از دوام دنیا یک روز بیشتر نمانده باشد؛ خداى بزرگ آن را چنان درازا دهد تا مردى از دودمان مرا برانگیزاند که زمین را از عدالت و داد پر سازد همانگونه که از ستم و بیداد آکنده باشد.«
نخستین نکتهاى که با عنایت به مفهوم »انتظار« به ذهن ما مىآید خواستار شدن »ظهور« است از صمیم دل؛ زیرا تا دوستدار و دلبسته چیزى نباشى چشم به راهش نخواهى بود. لازمه این خواستن و اشتیاق وجود دو زمینه قلبى است: یکى شناخت و آگاهى از محتواى ظهور و دوم گرایش و جویایى نسبت به آن محتوا.
لازمه درک بهتر حقیقت از مفهوم »انتظار«، »شناخت درونى« و »خواست قلبى« است. پس انتظار چیزى نیست مگر نیت ظهور.
منتظران حقیقى، پیوسته تصویر ظهور را در برابر دیدگان دارند و از دل و جان آن را مىجویند و براى تحقق آن مىکوشند. انتظار نه فقط ظهور را در دل و جان ما پایدار مىسازد بلکه در قلمرو تن ما نیز نقش و نشانى از آن را آشکار مىنماید، مگر نه این که چشم، زبان، گوش، دهان و دست و پاى ما، بندگان فرمانبردار دل ما هستند. پس اگر اندیشه و پندار ما به رنگ ظهور درآمد گفتار و کردارمان را نیز همرنگ خود خواهد ساخت. مبادا این حقیقت را خیال و رؤیا پندارید و از خاصیت و اهمیت ایدهاى چنین بلند و عالى غافل بمانید. چه خوب سروده مولوى:
از یک اندیشه که آید در درون
صد جهان گردد به یک دم سرنگون
امید به ظهور ایجاد جاذبه مىکند؛ انسان را به راه مىاندازد و به سوى خود مىکشاند. جوهره این »امیدوارى« همان »خوشبینى« نسبت به آینده بشریت است و پشتوانه آن نوید حتمى و مژده قطعى خدا به پیروزى مستضعفان و فرمانروایى صالحان و نیکفرجامى پرهیزکاران.
امید و انتظار مقدمه هجرت و جهاد است، نه زمینه رخوت و رکود. امام صادق(ع) مىفرماید:
»هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد، بایستى انتظار او را داشته و به نیکویى و پرهیزگارى رفتار نماید. پس اگر به این حال، پیش از قیام او از دنیا رود، پاداش یاران مهدى را خواهد گرفت. بنابراین بکوشید و جدیت کنید و چشم به راه باشید که بر شما گوارا باد.«
نخستین گام انتظار، خودسازى است؛ یعنى رشد و تربیت جسم و روح و چندان هم دشوار نیست؛ زیرا شوق دیدار او مردمان را مىسازد چه رسد به اشتیاق درک ظهورش، پس لختى به خود بیندیشیم.
تلاشها و سازندگیهاى ناشى از انتظار اگر هم به دوران ظهورش نرسد دست کم در زندگى عمومى جامعه تأثیرى بسیار مثبت دارد؛ زیرا تربیت افراد و تجهیز آنان به یقین، جامعه را به پیش مىبرد و نیرومند و توانگر مىسازد، در برابر دشمن پایدارى و مقاومت مىبخشد و در نتیجه آسایشى نسبى براى همگان فراهم مىآورد.
انتظار امام زمان بدون محبت و علاقه به او کارى از پیش نخواهد برد؛ زیرا که حماسهها همواره در فضاى شور و احساس زاده و پرورده مىشوند، کافى نیست که نسبت به حضرتش تنها پذیرش ذهن و پسند فکرى داشته باشیم، کشش روحى و پیوند قلبى در اینجا به کار مىآید. اگر در روزگار دشوار غیبت بر فراز آسمان بلند انتظار، گهگاه شاهد درخشش ستارگان بودهایم، ناشى از عواطف پاک آن کواکب به خورشید نهان در ابر بوده است.
منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینى که انتظارش را مىکشند یک برنامه فردى نیست؛ برنامهاى است که تمام عناصر تحول باید در آن شرکت جوید؛ باید کارى به صورت دستهجمعى و همگانى باشد، کوششها و تلاشها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد که انتظار آن را دارند.
انتظار یعنى آمادهباش کامل. من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسى باشم که طعمه شمشیرش خون ستمگران است؟! من اگر آلوده و ناپاکم چگونه مىتوانم منتظر انقلابى باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مىگیرد؟!
اکنون مىفهمیم چرا منتظران واقعى گاهى مانند کسانى شمرده شدهاند که در خیمه حضرت مهدى (عج) و یا زیر پرچم اویند. یا چون کسى هستند که در راه خدا شمشیر مىزند و یا در راه خدا به شهادت مىرسد.
اینها مراحل مختلف و درجه مجاهده در راه حق و عدالت است که متناسب با مقدار آمادگى در انتظار افراد است؛ یعنى همانطور که میزان فداکارى مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است، انتظار و خودسازى و آمادگى نیز درجات مختلفى دارد که هر کدام از اینها با یکى از آنها از نظر مقدمات و نتیجه شباهت دارند.
پس بیدار باشید؛ زیرا نمىدانید که در چه وقت، صاحبخانه مىآید، در شام یا نصف شب، یا بانگ خروس، یا صبح، مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد.
موعود جوان شماره 28
باسمه تعالی
عصر ظهور
آنگونه که از متون اسلامی استفاده میگردد، در عصر ظهور برکات و نعم فراوانی بر اهل زمین آشکار میگردد. این برکات و نعم را در حالت کلی میتوان به دو دسته تقسیم نمود:
الف) برکات مادی ب) برکات معنوی
که در زیر، با رعایت اختصار به عدهای از آنان اشاره میگردد:
1- برقراری عدالت:
او مظهر عدلی است که همگان منتظر اویند، در زمان او عدل چون نور خورشید به درون خانه افراد نفوذ میکند و عدالت او شمول داشته و افراد بدکار و نیکوکار را فرا میگیرد؛ همچنین با ظهور او کتابهای آسمانی انبیای گذشته، بدون هیچ انحرافی عرضه میگردد و او بین اهل تورات با تورات و بین اهل انجیل با انجیل و با اهل قرآن با قرآن قضاوت میکند. درآن دوران حق هر کس به او بازگردانده میشود.
ادامه مطلب ...زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار میباشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد میباشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثالزدنی میباشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیدهی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (علیها السلام) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمیباشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (علیها السلام) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر مینمایند. اما نکتهای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت میشود و آن اینست که اگر فاطمه (علیها السلام) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار میباشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن میتواند به عالیترین رتبههای روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمییابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله میتوان به آیهی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است. این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما در این قسمت به طور مختصر و با رعایت اختصار، به مطالعه شخصیت و زندگانی آن بزرگوار خواهیم پرداخت.
ادامه مطلب ...
روزنامه "دیلی تلگراف" در شماره روز چهارشنبه خود از جدیدترین روش پیشنهادی یک استاندار انگلیسی در منطقه "اسکس" در شرق انگلیس برای مقابله با اسلامگرایان به اصطلاح تروریسم، خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «آرماگدون Armageddon» به نقل از شیعه آنلاین، در این روش پیشنهاد شده از سوی این استاندار انگلیسی، زنان باید به صورت کاملا عریان به خیابانها بیایند تا مانع رفت و آمد و تحرک اسلامگرایان شوند.
"چریس وکر" پیشنهاد دهنده این روش با خشم و واکنش شدید زنان این شهر مواجه شد به طوریکه ناگزیر فورا به خاطر این پیشنهاد خود عذرخواهی کرد.
گفتنی است دولت انگلیس همواره ادعا کرده که یکی از آزادترین کشورهای جهان به شمار می رود از همین رو هیچگاه نتوانسته زنان مسلمان را به بی حجابی سوق دهد و یا آنان را خلع حجاب کند و تنها مخالفتی که تاکنون از سوی این دولت مطرح شده مسأله نقاب بوده که این مسأله نیز تابدین لحظه به نتیجهای رضایتبخش برای آنان نرسیده و نتوانسته اند زنان مسلمان نقاب دار را وادار به خروج از منزل بدون نقاب کنند.