چند علت وجود دارد: الف: بیم از کشته شدن: چنانچه از بعضی احادیث استفاده میشود یکی از موجبات غیبت خوف قتل و بیم از کشته شدن است که امام صادق(ع) فرمود: برای قائم پیش از آنکه قیام فرماید غیبتی است، زراره پرسید: برای چه؟ حضرت فرمود: برای آنکه از کشته شدن بیم دارد. ب: به گردن نداشتن بیعت: یکی از مصالح غیبت این است که آن حضرت پیش از رسیدن وقت ظهور و مأمور شدن به قیام ناچار نمیشود مانند پردان بزرگوترش از راه تقیه با خلفاء و زمامداران و سیاستداران وقت بیعت نماید و وقتی که ظاهر میشود هیچ بیعتی در گردن او نیست و هیچ حکومتی را بر خود غیر از حکومت خدا احکام و قوانین قرآن حتی به ظاهر و تقیه هم نپذیرفته است. ج: تخلیص و امتحان: یکی دیگر از مصالح غیبت تخلیص و امتحان و آزمایش مرتبه تسلیم و معرفت و ایمان شیعیان است. و از حضرت صادق(ع) روایت شده که فرمودند: (ای امر ظهور حضرت واقع نمیشود، مگر پس از ناامیدی، نه بخدا نخواهد امد تا شقی شود هرکسی شقی میگردد و سعید گردد هر کسی سعید میگردد).(کمالالدین،ج2) د: آماده شدن اوضاع جهان: دیگر از مصالح غیبت انتظار کمال استعداد بشر و آمادگی فکری او برای ظهور آن حضرت است. زیرا روش وسیره آن حضرت مبنی بر رعایت حقایق و حکم به واقعیات و ترک تقیه و مساحمه نکردن در امور دینی و احقاق حقوق و رد مظالم و برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی است./انتهای پیام/ بیم از کشته شدن امام زمان(عج)، به گردن نداشتن بیعت، امتحان انسانها، آماده شدن اوضاع جهان فلسفه های غیبت امام زمان(عج) می باشد. |